how to write essays in college how to begin a reflection paper works cited research paper problem solution essay topics for college students

Kiedy do logopedy?

Kiedy iść do logopedy?

To pytanie nurtuje wielu rodziców, opiekunów, pedagogów.

Nie jest łatwo zdecydować się na rozmowę z logopedą, ponieważ bardzo często kochające ciocie i babcie zapewniają, że nic się nie dzieje. Uspokajają czujność rodziców, twierdząc, że przecież „chłopcy mówią później”, „dziecko ma jeszcze czas”, „pójdzie do przedszkola, to się rozgada” lub „każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie” albo „u sąsiadki dziecko długo nic nie mówiło, a potem zaczęło od razu całymi zdaniami…”.  Nie warto słuchać potocznych opinii dotyczących rozwoju mowy, jeśli intuicja podpowiada Państwu, że dziecko może potrzebować dodatkowego wsparcia logopedycznego. Często osoby nieświadome problemu, powtarzają fałszywe informacje ze szkodą dla rozwijającej się mowy malucha.

Jeżeli mają Państwo wątpliwości, czy rozwój mowy Waszego dziecka przebiega prawidłowo, zastanawiacie się, czy jest opóźniony lub zaburzony, martwicie się, porównując jego umiejętności językowe z rówieśnikami, skorzystajcie z pomocy logopedy, zadbajcie o dobro swojej pociechy, aby mówiła poprawnie.

W rozwoju dziecka pierwsze lata życia są najważniejsze. To najbardziej chłonny i twórczy czas, podczas którego dziecko uczy się najintensywniej. Jeśli Wasze dziecko wcześniej zostanie objęte opieką specjalistyczną, łatwiej i szybciej pokona wszelkie trudności.

Oto, co powinno budzić niepokój rodziców:

  • Dziecko nie utrzymuje kontaktu wzrokowego, nie odpowiada uśmiechem na uśmiech, nie robi „papa”.
  • Po ukończeniu pierwszego roku życia dziecko nie wypowiada nawet najprostszych słów: mama, tata, baba, bobo.
  • Dwulatek wypowiada tylko kilka słów ale nie łączy ich ze sobą (np. Mama pić. Tata chodź.).
  • Dziecko nie reaguje na polecenia.
  • Mając trzy lata, dziecko mówi niezrozumiale dla otoczenia (często jedynie rodzice potrafią zrozumieć słowa czy zwroty).
  • Dziecko ukończyło cztery lata i nie wypowiada głosek [s], [z], [c], [dz], wypowiada je jako [ś], [ź], [ć],[dź], bądź zamienia je na inne głoski.
  • Dziecko ma pięć lat i nie wymawia głosek [sz], [ż], [cz], [dż].
  • Ma pięć/sześć lat i nie wypowiada głoski [r].
  • Ponadto, dziecko mówiąc wkłada język między zęby, nadmiernie się ślini, śpi z otwartą buzią, oddycha przez usta, mówi bezdźwięcznie, ma ograniczone ruchy języka, ma problemy ze słuchem.

Pierwsze spotkanie z logopedą

Pierwsza wizyta u logopedy może być stresująca zarówno dla dziecka jak i dla rodzica.

Warto pamiętać, aby na pierwszą wizytę nastawić dziecko  pozytywnie. Powiedzmy dziecku, że logopeda z nim porozmawia, pobawi się, że będzie oglądało różne rysunki i mówiło co na nich widzi. Uspokójmy je, że najważniejsze są próby i nie musi się stresować, jeśli czegoś nie będzie wiedziało. Uprzedźmy dziecko, że logopeda będzie dotykał jego buzi, gdyż musi zobaczyć jak wyglądają narządy mowy, jak sprawny jest język, jakie jest podniebienie, czy ma prawidłowy zgryz i wędzidełko języka.

Jeśli przedstawimy logopedę jako kogoś, kto będzie się z dzieckiem bawił i uczył, ułatwimy maluchowi i specjaliście nawiązanie kontaktu. Dobra relacja terapeuty z pacjentem to połowa sukcesu w późniejszej terapii.

Rodzice, którzy decydują się na pierwszą wizytę u logopedy mogą spodziewać się rozmowy dotyczącej historii rozwoju ich pociechy.

O co zapyta logopeda podczas pierwszego spotkania?

Dane z okresu ciążowo – porodowego

  • Przebieg ciąży.
  • Leki brane przez matkę podczas ciąży.
  • Termin porodu (przedwczesny/ o czasie/ po terminie/ który tydzień).
  • Rodzaj porodu (siłami natury/ cesarskie cięcie).
  • Stan dziecka po porodzie (waga/ pkt. w skali Apgar/ niedotlenienie/ uraz okołoporodowy/ żółtaczka fizjologiczna/ inne).
  • Karmienie po porodzie (sonda/ dożylnie/ naturalnie/ butelka).

Historia karmienia

  • Karmienie i picie (naturalne/ butelka/ odgryzanie/ gryzienie/ kubek niekapek/ kubek otwarty – jak długo?).
  • Posiłki, które dziecko przyjmuje (konsystencja/ czy występuje wybiórczość pokarmowa).

Stan zdrowia dziecka

  • uderzenia/ urazy/ choroby uszu/ hospitalizacja/ inne

Przebieg rozwoju motorycznego

  • siadanie/ raczkowanie/ chodzenie/ nieprawidłowości napięcia mięśniowego

Przebieg rozwoju mowy

  • gaworzenie/ pierwsze słowa/ pierwsze zdania

Sposób oddychania

  • przez nos/ ustne/chrapanie/ otwarte usta podczas snu

Fakty i mity logopedyczne

Wokół zagadnień dotyczących rozwoju mowy narosło wiele absurdów i wątpliwości.
Dotyczą one najczęściej etapu kształtowania się mowy dziecka (od urodzenia do 6-7 roku życia), czasu najbardziej istotnego w życiu człowieka dla jego przyszłych kontaktów interpersonalnych na polu prywatnym i zawodowym. Problem w rozróżnieniu faktów od mitów logopedycznych oraz powtarzanie fałszywych informacji powoduje, że rodzice opóźniają pierwszą wizytę u logopedy. Uważają za bezzasadne uczęszczanie do terapeuty przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia. Jednocześnie przedłużają czas trwania terapii logopedycznej w przyszłości.

FAKTY

  • Początkowy krzyk i płacz małego dziecka są formą porozumiewania się z otoczeniem oraz treningiem aparatu oddechowego.
  • Mowa rodziców ma wpływ na mowę dziecka.
  • Dysfunkcje motoryczne w pierwszych trzech latach życia dziecka prowadzą do zaburzeń w nabywaniu umiejętności poznawczo – społecznych, które są podstawą dla rozwoju mowy.
  • Pierwsze trzy lata życia dziecka to „złoty okres” w rozwoju mowy.
  • Gdy nie mówimy, nie jemy i nie pijemy, nasz język znajduje się w pozycji spoczynkowej, to znaczy styka się środkową i przednią częścią z podniebieniem i wałkiem dziąsłowym.
  • Do dziecka nie należy mówić „językiem nianiek”, używając słów, np. słonećko, uśko, cio…
  • Podcięte wędzidełko języka może się ponownie zrosnąć, gdy przez okres około 2 tygodni nie są wykonywane ćwiczenia unoszenia języka.
  • Rozwój mowy rozpoczyna się już w okresie prenatalnym.
  • Częste infekcje mogą mieć wpływ na funkcjonowanie narządu słuchu.
  • Dziecko, które zacznie późno mówić może mieć kłopoty szkolne, np. dyslektyczne.
  • Wcześniej rozpoczęta terapia logopedyczna daje nadzieję na wyrównanie deficytów językowych i poznawczych.

MITY

  • Do drugiego roku życia dziecko nie musi jeszcze mówić. Ma czas!
  • Rodzice nie powinni podchodzić do łóżeczka swojego dziecka, jeśli nie płacze.
  • Logopeda zajmuje się wyłącznie wadami wymowy, np. gdy dziecko zamiast czapka mówi capka.
  • Karmienie nie ma związku z późniejszą mową.
  • Z wady wymowy dziecko wyrośnie.
  • Nie ma znaczenia w jaki sposób dziecko ułożone jest do snu.
  • Terapia prowadzona przez logopedę zwalnia rodziców od ćwiczeń w domu.
  • Ssanie smoczka oraz palca to, to samo.
  • Nie należy spieszyć się z terapią logopedyczną, gdy tata lub starszy brat zaczęli mówić później.
mgr Dorota Martuś

Neurologopeda
Oligofrenopedagog
Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

Adres:

32-700 Bochnia
ul. Krzyżaki 10h

Kontakt:

tel. 602 365 595
e-mail: kontakt@logopeda-bochnia.pl

Specjalistyczny Gabinet Logopedyczny - Dorota Martuś 2019© Projekt i realizacja IdeaNOW